Kenjutsu - podstawy praktyczne |
Do zakończenia pierwszej sekwencji happo-giri pozostało wykonanie poziomego cięcia migi suihei (pierwsze foto w szeregu poniżej). Towarzyszy mu przestawienie prawej nogi do postawy frontalnej, rozkrocznej. Cięcie jest prowadzone na wysokości brzucha, oburącz i zatrzymuje się na wysokości bocznej płaszczyzny ciała. Teraz wykonujemy wykrok lewą nogą i przenosimy broń do postawy migi waki-no kamae. Z tej postawy bez zmiany położenia tniemy gyaku hidari kesa-giri i migi kesa-giri, a nastęnie w postawie rozkrocznej hidari suihei. Przejście do postawy seigan-no kamae i gyaku noto końcżą formę. Cięcia wymienione w tej sekwencji są odwrotnością omówionych wyżej. Oczywiście ze wszystkimi elementami uczniowie zostaną szczegółowo zapoznani w toku treningu. |
Strzepnięcie krwi - chiburi Chiburi jest niezwykle ważnym elementem każdej z form, wywodzącym się z okresu, gdy miecz wykorzystywano w realnej walce. Oczyszczenie jego ostrza po zranieniu lub zabiciu przeciwnika było czynnością na tyle normalną co konieczną. W szeregu fotografii powyżej przedstawiono dwie najczęściej spotykane formy wywodzące się ze szkół Omori-ryu i Hasegawa Eishin-ryu, od których zaczęrpnęły swoje nazwy. Omori-ryu chiburi czyli "strzepnięcie znad głowy" wywodzi się z Tradycji Wstępnej stylu Omori-ryu szkoły Musoshinden. Kiedy Ooe Masamichi z 17 pokolenia zmodernizował na początku XX wieku nauki szkoły Musoshinden zmienił też nazwę Omori-ryu na "seiza-no bu" czyli formy siedzące. Tradycyjna nazwa jednak pozostała. Mówiąc bardzo ogólnie forma ta polega na przeniesieniu miecza łukiem ponad głową w przód i w dół do całkowitego wyprostowania ręki oraz zatrzymania ruchu tak, by miecz skierowany był równolegle do prawej wykrocznej nogi, a kissaki opadało w dół pod kątem 45 stopni. Chiburi wykonywane nie z postawy jodan, lub hasso a bezpośrednio po cięciu, rozpoczyna się od przeniesienia miecza poziomo w tył ponad prawym barkiem z tzw. postawy otwartej, po czym następuje sekwencja opisana wyżej. Ze względu na złożoność tego ruchu szczegóły będą omówione na treningu. Ostatnie dwa zdjęcia ilustrują zasadę i odmienność formy chiburi wg Eishin-ryu. Forma pojawiła się za sprawą Hasegawa Chikaranosuke Eishin w latach 30-tych XVIII wieku (zobacz - Podstawy Iaido). Tu mamy do czynienia ze strzepnięciem poziomym. Po zatrzymaniu ruchu ostrze powinno być skierowane lekko na ukos w prawo i w dół, a sztych biec dokładnie na wprost. Pochylenie kissaki nie wynosi tu jak poprzednio 45 stopni, a jest takie by kropla woda wylana na ostrze przy tsuba mogła swobodnie do niego spłynąć. Forma Eishin-ryu chiburi nosi też nazwę suihei-noto "chowanie ostrza na wysokości pasa". Spotyka się też prostsze określenia typu chudan-chiburi lub yoko-chiburi. Podsumowanie Mam nadzieję, że przedstawione powyżej wprowadzenie do iaido i batto-jutsu przekonało wszystkich, że nie będzie to temat łatwy. Dlatego chcielibyśmy aby podejmowały go osoby dojrzałe, skłonne zdobyć się na cierpliwość i systematyczną pracę. Wiele technik, nie mówiąc już o formach kata, wymaga też głębszego spojrzenia na historię i zrozumienia ich interpretacji, bez której trudno o świadomość wykonywanych czynności. Historię tę, która jest nie mniej ciekawa jak sama praktyka poznacie szerzej w innym artykule. |